Somesuunnitelma – miksi somea pitää suunnitella?
Viestinnän kehittäminen on monelle yrittäjälle taakka, joka tuntuu tahmean paisuvalta pullataikinalta. Syvennyttäessä sosiaalisen median kehittämisen pariin, päästään monien mielestä jo tuskaisen vaivaamisen äärelle. Monen yrittäjän tekisi mieli tehdä someen vaikka ja mitä ihanaa, mutta aika ei riitä. Koronaepidemian ansiosta kalenterissa saattaa olla …
Aidosti läsnä – somelähettiläät arjen viestinnässä
Sosiaalisen median kanavissa nousevana trendinä näyttäytyy aitous ja ihmisten kohtaaminen. Muutamia vuosia sitten ajateltiin, että on parempi pysytellä ehdottoman kiillotetussa ja mahdollisimman professionaalisessa sisällössä. Somevastaavat puristivat mailaa kaksin käsin, jottei mitään turhan persoonallista tai linjasta poikkeavaa lipsahda asiakkaiden nähtäville. Vuosien saatossa huomattiin, …
Miten valitset oikeat somekanavat?
Kuuntelin taannoin muutaman eri-ikäisen naisen keskustelua somekanavista. Yksi heistä kertoi käyttävänsä Facebookia aktiivisesti, toinen välttelevänsä suurinta osaa kanavista ja kolmas kertoi liittyneensä hetki sitten Instagramiin tyttärensä vuoksi. Instagramista syntyi kiivasta väittelyä. Facebookin käyttäjä ei voinut ymmärtää Instagramin tarinoita, sillä hän koki 24 …
Mikä meihin menee somessa?
Muistatteko vuosien takaa Liikenneturvan mainoksen, jossa kysyttiin: mikä meihin fiksuihin suomalaisiin menee liikenteessä? Kysymystä edeltävien sekuntien aikana taidettiin kuvata nyrkkiä puiva ja ärräpäitä lateleva kuski. Muistan ajatelleeni, että näin sitä monet esimerkillään opettavat tulevaisuuden kuljettajia päivästä toiseen kuljettaessaan murujaan kouluun ja harrastuksiin. …
Digitaalinen maraton
Päivität yrityksesi sosiaalisen median kanavaa ja tajuat, että ketään ei kiinnosta. Olet käyttänyt hurjasti aikaa ja resursseja sisällöntuotantoon. Siitä huolimatta postaus ei saa yhtään tykkäystä ja tavoittavuus on minimissä. Lannistut, julkaisujen määrä vähenee ja lopulta paine luoda merkityksellistä ja kiinnostavaa sisältöä on …
Somelähettiläs hukassa
Työpaikan ilmoitustaululle ilmestyy kirje, jossa lukee: “Oletko meidän uusi somelähettiläs?” Työnantaja toivoo innostuneita sisällöntuottajia lähettämään arjen fiiliksiä, positiivisia työnantajakuvia ja myynnillisiä tunnelmia maailmalle. Diginatiivi innostuu ja koppaa homman. Työtehtävä on uusi, ja sen toivotaan hoituvan oman työn ohella. Yllätyksenä tulee se, kuinka …
Oma media ja visuaalisuus – näihin kannattaa satsata nyt
Kaikki yritykset taistelevat huomiosta. Parhaiten huomion saavuttaa mielenkiintoisella sisällöllä. Se, millä tavalla jokaisen yrityksen tulisi olla media, on yrityksen valittavissa. Tärkeintä on olla uskollinen itselleen. …
Somessa hulluus tiivistyy
Esimerkillä opettaminen on paras opetus. Me luomme kulttuuriimme arvot ja lunastamme niiden satoa vuosien ja vuosikymmenten päästä. Kylvetäänkö tuhoa vai kerätäänkö suotuisaa satoa? Tätä samaa voisi ja pitäisi kysyä myös politiikan tekijöiltä. Eeva Lehtimäki kirjoitti blogissaan viikko sitten: On turha huolestua teinien …