Hyvinvointialueet aloittavat – miten onnistuu viestintä?
Viime vuodet ovat osoittaneet, että kriisiviestinnästä on tullut osa organisaatioiden arkipäivää. Korona, Ukrainan sota, energiakriisi ja muut mullistukset ovat aikaansaaneet vaikutuksia, joista jokainen toimija on joutunut kriisiviestimään asiakkailleen, henkilöstölleen, alihankkijoilleen ja muille sidosryhmilleen. Kriisiviestinnän konkreettinen tekeminen on onneksi hälventänyt sen ympärillä ehkä …
Viestinnän ajankohtaiset trendit – tältä näyttää viestijän tehtävien tulevaisuus
Viestinnän rooli vahvistuu lähemmäs liiketoimintaa ja erityisesti kohti henkilöstöhallintoa yrityksen kulttuurin kehittäjänä. Edelleen viestijän työpöydällä ovat maineen, markkinoinnin ja johtamisen viestien parissa tehtävät työt, mutta aiempaa enemmän osallistamalla ja yhdessä henkilöstön kanssa. Vanhat tutut klassikot nousevat jälleen viestinnän listaykkösiksi. Muutoksen viestiminen Muutos …
Disinformaatio taklataan ennakoivalla terveysviestinnällä
Disinformaatio eli valetieto leviää niin vauhdilla, että esimerkiksi Sitra on nostanut sen osaksi verkostomaisen vallan voimistumisen megatrendiä. Yksi esimerkki huuhaan voimasta on rokotevastaisuus, josta koronaviruspandemia on tehnyt entistäkin ajankohtaisemman aiheen. Alkuvuoden dokumenttitapaus on ollut tutkivan journalismin taidonnäyte Vaccinkrigarna, joka syntyi, kun kaksi …
Kriisi, normaali vai tulevaisuus?
Melkein 100-vuotias Henry Kissinger kirjoitti huhtikuun alussa artikkelin maailmanjärjestyksen muutoksesta koronaviruksen jälkeen. Hän nosti johtajien haasteeksi kriisin hallinnan ja tulevaisuuden rakentamisen samanaikaisuuden. Kirjoitin sanat itselleni ylös ja jäin pohtimaan haastetta omalla kohdallani. Vastaus tuli, kun Human Leaguen Saara ja Millie herättelivät pohtimaan, …
Varmista työrauha – viesti vaikeassa tilanteessa
Henkilöstö tarvitsee poikkeusolosuhteissa paljon tukea. Työrauhaa vahvistetaan viestinnällä. Ilmapiiri ratkaisee, miten hyvin ja miten pitkään kriisissä kestetään. Johdon pitää osoittaa aitoa empaattisuutta, sillä samassakaan organisaatiossa tilanne ei kohtele tasavertaisesti kaikkia. Inhimillinen ja henkilökohtainen huoli voi heittämällä ajaa työpaikan haasteiden ohi. Monella työpaikalla …
Viestintä poikkeustilanteessa
Poikkeustilanne näkyy nyt jokaisen arjessa jollain tapaa. Viestintä poikkeustilanteessa suojelee vaaralta ja pyrkii ehkäisemään lisävahinkoja. Vahingot voivat liittyä ihmisiin, talouteen tai asiakassuhteisiin. Empaattisuuden merkitys korostuu. Jotta viestinnässä onnistutaan, on tunnettava ihmisten tarpeet, odotukset ja arki. On tunnettava mediat, joita ihmiset käyttävät. Viestintä …
Kriisiviestintä – homma hanskassa vai hanskat hukassa?
Kriisi saattaa kurkkia nurkan takana tai lymyillä bittiavaruudessa. Valtiovarainministeriö kutsui julkisen hallinnon organisaatiot mukaan TAISTO18-harjoitukseen, jossa... …