Viestinnän strategia ja suunnittelu

Viestejä puutarhasta – kasvinhoidon ja vuorovaikutuksen analogiaa  

Instagram on haistanut lähestyvän keski-ikäni. Syöte tarjoaa minulle vinkkejä nurmikon elvyttämiseen, pensaiden leikkaamiseen ja rikkaruohojen poistamiseen. Janoan lisää tietoa ja alan tunnistaa oman pihani tuottamia signaaleja. Seuraavassa hetkessä löydän itseni antamassa vinkkejä nurmikon parantelusta työkavereille. Kukapa olisi uskonut kymmenen vuotta sitten. 

En ole aina osannut kuunnella puutarhan viestejä. Olen hukuttanut hortensiani vedellä, unohtanut kalkita nurmikon ja jättänyt omenapuut rusakoiden armoille. Olen jättänyt viestit kuulematta ja tunkenut ravinteita tietämättä, mitä kasvit aidosti tarvitsevat. Sama pätee monen organisaation viestintään. Tarjoillaan yksisuuntaista viestintää olettaen, että se palvelee sidosryhmien tarpeita. Seuraavalla vuorovaikutustasolla saatetaan pyytää palautetta, mutta sen perusteella ei tehdä muutoksia. Puutarhatermein: kasvisi antaa viestin kellertymällä, mutta päätät mielivaltaisesti tarjota sille lisää vettä ja ravinnepuikkoja. Oikeasti kyseinen kasvi tarvitsisi vain varjoisamman paikan ja paljon vähemmän vettä. Päätät olla kuuntelematta kasvin viestejä ja lopulta hukutat sen ravinteisiin.

Kuuntele ja reagoi

Jotta puutarha tai organisaatio saadaan kukoistamaan, vuorovaikutuksen pitää toimia aidosti kahteen suuntaan. Sen sijaan, että organisaatiosi työntää ulos mielensä mukaisia viestejä, kuuntele sidosryhmien viestejä ja reagoi niihin. Puutarhassa ja organisaatiossa on mahdotonta tehdä täydellistä työtä, elleivät resurssit ole rajattomat. Lisäksi on mahdotonta ennustaa kaikkia muutoksia sateista helteisiin, vaikka olisi kaikki maailman ennustajat käytettävissä. Molemmissa kuitenkin toimii signaalien ja viestien kuunteleminen ja niihin vastaaminen parhaalla mahdollisella tavalla. Jokaista kasvia ei voi palvella täydellisesti, mutta vuorovaikutusta välttelemällä puutarha alkaa näivettyä ja pahimmassa tapauksessa tuholaiset marssivat paikalle.

Jos viestintä on ollut vuosia retuperällä, vaaditaan hieman työtä ja luottamuksen ansaitsemista. 

Osa vuorovaikutuksen tuloksista näkyy heti, osa vie aikaa. Jos pohjatyö on tehty hyvin, päästään nopeasti nauttimaan kaksisuuntaisen viestinnän hedelmiä. Jos viestintä on ollut vuosia retuperällä, vaaditaan hieman työtä ja luottamuksen ansaitsemista. Puutarhassakin on mahdotonta tehdä kauniita istutuksia tuholaisten ja rikkaruohojen päälle. 

Onnistunut viestintä palkitsee molemmat osapuolet ja näkyy ulospäin, sillä hyvinvoivassa organisaatiossa viihtyvät kaikki sidosryhmät. Menestyneimmät organisaatiot aistivat herkällä korvalla ympäristönsä muutokset ja vastaavat niihin. Tällaiset organisaatiot luovat kauneimmat puutarhat, joissa sidosryhmien edustajat tuntevat olonsa arvostetuksi ja sitoutuneeksi. 

Kasvianalogiaa:

Yksisuuntainen viestintä: kasvien kastelua ilman seurantaa. Vettä annetaan, mutta ei tarkisteta, miten kasvit reagoivat. 

Kaksisuuntainen epäsymmetrinen viestintä: kasvien tarkkailua ilman toimenpiteitä. Huomataan lehtien kellastuminen, mutta ei muuteta kastelua. 

Kaksisuuntainen symmetrinen viestintä: jatkuvaa vuorovaikutusta kasvien kanssa. Tarkkaillaan ja reagoidaan, kuten säädetään kastelua ja lannoitusta kasvien tarpeiden mukaan.

Viestinnän termit kirjasta: Cornelissen, J. 2017. Corporate Communication. A Guide to Theory and Practice. 

 

 

 

 

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.