Viestejä puutarhasta – kasvinhoidon ja vuorovaikutuksen analogiaa
Instagram on haistanut lähestyvän keski-ikäni. Syöte tarjoaa minulle vinkkejä nurmikon elvyttämiseen, pensaiden leikkaamiseen ja rikkaruohojen poistamiseen. Janoan lisää tietoa ja alan tunnistaa oman pihani tuottamia signaaleja. Seuraavassa hetkessä löydän itseni antamassa vinkkejä nurmikon parantelusta työkavereille. Kukapa olisi uskonut kymmenen vuotta sitten. En …
Miten valita viestintäkumppani?
Viestintäkumppanin valinnassa on monta palasta, joiden on hyvä loksahtaa paikoilleen kokonaisuudessa. Onnistunut valinta säästää aikaa ja kustannuksia sekä vapauttaa resursseja olennaiseen. Kannattaa miettiä seuraavia näkökulmia, kun etsit yrityksellesi luottokumppania viestintään: Kirkasta tavoitteet Sopivaa kumppania etsiessä kannattaa lähteä liikkeelle tavoitteista, joihin viestinnällä pyritään. …
Työpaja on oiva keino rakentaa viestintäsuunnitelma
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanotaan. Tämä pitää paikkansa viestinnänkin kohdalla. Strategisesti hyvin toteutettu viestintäsuunnitelma huomioi kokonaisvaltaisesti organisaation toiminnan ja tavoitteet. Huolellinen suunnittelu ja valmistautuminen toimivat kaiken tuloksellisen tekemisen lähtökohtana. Ilman suunnitelmallista viestintää on organisaation johtaminen ja sen liiketoiminnan kehittäminen vähintäänkin hankalaa, …
Viestintäkumppanuus on kuin tulinen tango tai viipyilevä valssi – saanko luvan?
Viestintäkumppanuus on kahden osapuolen välistä strategista yhteistyötä, joka tähtää yhteisesti sovittuihin tavoitteisiin. Kuten tanssissa viestintäkumppanuudessakin tarvitaan keskinäistä luottamusta, avointa kommunikointia ja notkeaa liikettä. Viestintäkumppanuudessa tehdään tiivistä yhteistyötä asiakkaan liiketoimintaa tukevien tavoitteiden saavuttamiseksi – olivat ne sitten brändin rakentamista, työnantajamielikuvan kehittämistä tai myynnin …
Viestintäsuunnitelma kirkastaa viestinnän horisontin
Hyvä viestintä toimii vauhdin dynamona kohti tavoitteita. Ollakseen hyvää viestinnän on oltava suunnitelmallista ja johdonmukaista. Viestintäsuunnitelma pitää ladun luistavana ja horisontin kirkkaana. Ehtiväisimmät suunnittelevat seuraavan vuoden viestinnän jo pari kuukautta etukäteen. Monella arki ajaa hyvien aikomusten päältä. Koskaan ei ole myöhäistä suunnitella …
Vastuullisuus osaksi strategiaa ja viestintää – viisi vinkkiä yrityksen vastuullisuustyöhön
Vastuullisuuden tuominen osaksi strategiaa ja organisaation arkea on mahdollista huolellisen suunnittelun ja pitkäjänteisen viestinnän avulla. Osallistaminen kannattaa, sillä sen myötä myös henkilöstö sitoutuu uuden strategian toteuttamiseen ja vastuullisuus siirtyy sanoista käytännön tekoihin kuin itsestään. Näillä viidellä vinkillä vastuullisuus on mahdollista ujuttaa osaksi …
Vastuullisuus on osa strategiaa, ei vain päälle liimattu kuriositeetti
Vastuullisuudesta on tullut keskeinen osa yritysten ja muiden organisaatioiden toimintaa. Vastuullisuuden huomioiminen strategiassa vaatii oman toiminnan tarkkaa analysointia ja selkeää tavoitteenasettelua. Lisäksi tulee tuntea asiakkaiden toiveet ja tarpeet sekä huolehtia vastuullisuuden jalkauttamisesta kaikille toiminnan osa-alueille. Vastuullisuuden tulee olla osa yrityksen kaikkea tekemistä. …
Terveysviestintä on tärkeä osa kuntaviestintää
Vaikka sosiaali- ja terveysalan palvelut siirtyivät soteuudistuksessa kunnilta hyvinvointialueille, kunnilla on edelleen keskeinen rooli ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden tukemisessa. Viestintä on avain kuntalaisten hyvinvoinnin lisäämiseen. Elinvoimaisen kunnan perusedellytyksenä ovat hyvinvoivat kuntalaiset. Vaikka kunnat eivät enää järjestä perinteisiä sotepalveluita, niiden vastuulla on edelleen …
Sisällöntuotanto on taitolaji, ja terveyssisältö punnitsee taidot
Kuten aiemmassa terveysviestintää laajemmin käsittelevässä blogikirjoituksessamme totesimme: terveys on asia, joka koskettaa meistä jokaista, ja sen vuoksi siitä on viestittävä huolella – poikkeuksetta. Parhaimmillaan hyvä terveysviestintä edistää hyvinvointia, auttaa pysymään terveenä ja/tai ohjaa sairauksien hoidossa. Ymmärryksen ja tiedon lisääminen tapahtuu terveyssisältö kerrallaan. …