Terveysviestintä

Mukana digitalisaatiossa terveyttä edistäen

Ihmiset haluavat aktiivisesti osallistua ja vaikuttaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Terveyspalvelujen siirtyessä yhä tiiviimmin verkkoon, asiakkaan itsensä keräämän terveystiedon merkitys korostuu.

  1. Itsepalveluperiaate pätee myös terveydenhoidossa. Asiointiportaalit on suunniteltava käyttäjäystävällisiksi.
  2. Omahoito digitalisoituu ja mittalaitteet yleistyvät. Oman terveyden ylläpito ja sairaudenhoito helpottuu ja konkretisoituu.
  3. Videoasiointi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa on pian arkipäivää. Se vaatii toimivan tietoliikenneyhteyden.

    Sote-uudistus nostattaa kirjavia otsikoita. Medialukutaidon merkitys korostuu, kun aihe on humaani ja kansallisesti merkittävä.

  4. Vertaistuen tarve vie verkkoon. Sen voimin liikumme enemmän, syömme terveellisemmin ja nukumme paremmin.
  5. Työhyvinvointia ei ole tyky-päivä kerran vuodessa. Se on työuupumuksen ennaltaehkäisyä ja aitoa kanssakäymistä.
  6. Aikaa itsensä huolehtimiseen on osattava ottaa ja antaa. Uskalla välillä sanoa ”Ei, en jaksa.” ja ”Ei, en ehdi.”
  7. Etätyöskentelymahdollisuus tuo vaihtelua arkeen. Maiseman vaihto antaa tilaa uusille ideoille.
  8. Sote-uudistus nostattaa kirjavia otsikoita. Medialukutaidon merkitys korostuu, kun aihe on humaani ja kansallisesti merkittävä.
  9. Valinnanvapaus on monelle kansalaiselle vielä uusi asia. Tiedon levittäminen on taitolaji.
  10. Sote-palveluiden järjestämisvastuun siirto kunnilta maakunnille vaatii huolellista muutosviestintää.

Kuva: Shutterstock

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.