Elän reaaliajassa. Facebook, Twitter, LinkedIn, Intstagram, blogit ja digimediat huolehtivat, että kuulen, näen ja koen mitä maailmalla tapahtuu. Olen näkyvillä. Sosiaalisen median kanavat ovat varteenotettavia viestintäkanavia mielenkiinnon herättäjinä ja nopean tiedon välittäjinä.
Viestinnän kanavat ja keinot muuttuvat tiuhaan tahtiin ja vanhanaikainen kirjeposti yllättää ainutlaatuisuudellaan.
Kaikki viestivät. Minä olen media ja sinä olet media. Olemme osa mediakenttää, jossa kisaillaan siitä, kenen ääntä kuunnellaan, kuka vakuuttaa ja missä. Ilmatila pitää vallata. Muutamia vuosia sitten oli perin outoa, jopa paheksuttavaa, jos virkamies tai kunnanjohtaja olivat somessa aktiivisia. Eikö mokomilla ole aitoja töitä tehtävänä? Nyt pidetään perin outona, jos he eivät ole somessa näkyvillä. Eivätkö he tee töitä laisinkaan?
Maailma muuttuu ja kilpailu kiristyy. Se kiristyy kaikkialla, myös kunnissa.
Tänä päivänä ihmiset kuitenkin janoavat tietoa.
Ennen vanhaan asuttiin vuosikymmeniä samassa paikassa tai parhaimmillaan elettiin koko elämä siellä, mihin synnyttiin. Nykyisin liikkuminen ja muuttaminen käy ketterän nopeasti niin kotimaassa kuin ulkomailla – kynnys muuttaa on matala. Kunnat käyvät kiivasta kilpailua asukkaista, yrityksistä ja olemassa olon merkityksellisyydestä. Merkityksellisyyttä ei kukaan tiedä, jos sitä ei kerrota. Vaikeneminen on kultaa toisinaan, mutta ei koskaan tässä kontekstissa.
Yksipuolinen tiedottaminen on ehkä riittänyt aiemmin. Tänä päivänä ihmiset kuitenkin janoavat tietoa ja olettavat sen tulevan niihin kanaviin, joissa he itsekin viihtyvät. Tahti kiihtyy kiihtymistään. Tuoreimpien arvioiden mukaan vain kolme kaupunkiseutua Suomessa kasvattaa vetovoimaansa ja asukaslukuaan pitkällä tähtäimellä. Muissa tahti hiipuu.
Kuitenkin sadoilla kunnilla on uniikkeja rakennusaineksia, joista ihmiset voisivat kiinnostua. Viestinnän suunnittelussa piilee suuri mahdollisuus. Jokaisen kunnan pitäisi olla media.
Kun kunnan viestintä koetaan paikkakunnalla aidoksi ja toimivaksi, siitä ollaan ylpeitä ja sitä halutaan jakaa. Tulee toistoa, ja hyvä vauhtipyörä pysyy käynnissä. Kunta on ihmisiä varten: kunnan menestys on hyvinvoiva ja onnellinen kuntalainen.
Pian kolumni on julkaistu Kankaanpään Seudussa 22.9.2019. Asiat on hyvä nostaa pöydälle – se on jopa toivottavaa. Viestintä on kunnille elintärkeää. Autamme mielellämme rakentamaan entistä parempaa viestintää, ota rohkeasti yhteyttä.