Brändi, Sisällöntuotanto ja julkaisut

Brändi on yrityksesi sydän – tunne sen syke

Kuka brändiä rakentaisi, jos ei yritys itse? Katso pintaa syvemmälle, tunnista yrityksesi vahvuudet ja luo brändi niiden ympärille. Uskalla erottua ja tuoda yrityksesi persoonallisuus esiin kaikessa toiminnassanne. 

Yritystä perustaessa ei ehkä tule ajatelleeksi brändiä. Tai ehkä brändin ajatellaan olevan vain yrityksen ilme logoineen päivineen. Brändi on kuitenkin paljon enemmän. Brändi heijastaa yrityksesi sisintä identiteettiä – se on yrityksesi sydän. Brändi on se mielikuva, joka ihmiselle syntyy yrityksen toiminnan pohjalta. 

Brändi on se mielikuva, joka ihmiselle syntyy yrityksen toiminnan pohjalta. 

 

Jotta voisit jäädä potentiaalisen asiakkaan mieleen, on toiminnastasi välittyvän mielikuvan oltava vahva. Ja tuon mielikuvan tai fiiliksen, jollaisena haluat tulla muistetuksi, on jatkoa ajatellen syytä olla positiivinen. Brändityö onkin hyvä aloittaa heti yrityksen alkutaipaleella, kun liiketoimintasuunnitelma ja strategia alkavat asettua uomiinsa. 

Tavoitteet kirkkaiksi

Onnistuakseen brändin rakentamisen on oltava ennen kaikkea suunnitelmallista ja johdonmukaista. Jaossa ei ole pikavoittoja, vaan työtä tehdään jatkuvasti ja pitkäjänteisesti. Tuo työ on yrityksen ytimen hiomista, oman suunnan löytämistä sekä tavoiteltavien mielikuvien luomista ja vahvistamista. 

Jos yrityksesi olisi ihminen, millainen hän olisi? 

 

Kun on selvää, mitä tavoittelet, voit määritellä myös ratkaisevat toimenpiteet näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Pohdi siis yrityksesi sisintä: Millainen yrityksesi on? Mihin arvoihin yrityksen toiminta nojaa? Mihin yrityksesi pyrkii? Mitkä ovat ne tekijät, joilla erottaudut kilpailijoista? Millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi välittää? Jos yrityksesi olisi ihminen, millainen hän olisi? 

Mielikuvien rakentamista

Ihmiset muodostavat mielikuvia niin tiedostaen kuin tiedostamattaankin, mutta kun tavoitteesi ovat päivänselvät, voit toiminnallasi vaikuttaa siihen, millaisia mielikuvia yrityksestäsi syntyy. Positiiviset mielikuvat kumpuavat esimerkiksi hyvästä tai jopa odotukset ylittävästä asiakaskokemuksesta, houkuttelevasta palveluympäristöstä, osuvasta markkinointiviestinnästä, hyvin palvelevista verkkosivuista, tunteita herättävästä tarinasta ja yhtenäisestä visuaalisesta ilmeestä.  

Yrityksen brändiä luo koko yritys, kaikki henkilökunnan jäsenet kaikella tekemisellään ja olemuksellaan. Kun kaikki puhaltavat yhteen hiileen, saadaan aikaiseksi kunnon roihu – brändi, joka näkyy kauas ja jonka kaikki tunnistavat ja tietävät. 

Yrityksen brändiä luo koko yritys, kaikki henkilökunnan jäsenet kaikella tekemisellään ja olemuksellaan.

 

Yrityksen on siis elettävä brändiä todeksi, jottei se olisi vain päälle liimattua höpöhöpöä. Jos brändiviestintä ei heijastele totuutta, se kyllä paljastuu yleisölle ennemmin tai myöhemmin. Vain aito ja totuudenmukainen yrityksen arvoihin ja merkityksellisyyteen perustuva brändi voi kestää rapistumatta. 

Lisäarvoa asiakkaalle

Brändi on myös yrityksen lupaus asiakkaalle. Brändin rakentamisen keskiössä on nimenomaan asiakas: viime kädessä brändillä tuotetaan asiakkaalle lisäarvoa, josta hän on valmis maksamaan. Brändin todellinen arvo näkyykin siinä, mitä asiakkaasi kokevat brändistä saavansa – olkoon se sitten arjen helpotusta, rahan säästöä tai hyvä mieli. 

Kun brändi koetaan omaksi, sitä arvostetaan ja siitä halutaan pitää huolta. Tiedäthän, yksi kantaa ylpeydellä olallaan tunnetun suunnittelijan designlaukkua, toinen ajaa arvostamansa brändin sähköautoa ja kolmas siemailee aamukahvinsa mielihyvin kotimaisen tuotemerkin vastuullisesti tuotetusta mukista. Parhaassa tapauksessa asiakkaasi toimivat brändisi sanansaattajina. Älä siis yritä olla kaikille kaikkea, vaan tunnista yrityksesi vahvuudet ja luo brändi niiden ympärille. 

Kun brändi koetaan omaksi, sitä arvostetaan ja siitä halutaan pitää huolta.

 

Kehittämistä ja ylläpitoa

Yrityksen kasvaessa ja kehittyessä brändiä kehitetään sen mukana. Brändiä voi freesata tai uudistaa tarpeen tullen, mutta on muistettava, että brändin vaikuttavuuden teho perustuu pysyvyyteen ja luotettavuuteen. 

Viestintä on avain brändin ja yrityksen maineen rakentamiseen ja ylläpitoon. Kun brändin ydin on löydetty ja tavoitemielikuva saavutettu, on siitä pidettävä huolta, jotta se pysyisi houkuttelevana myös jatkossa. Aktiivisesti viestimällä pääset vaikuttamaan brändiisi jo yrityksen ensiaskeleilla. Panosta brändityöhön täydellä sydämellä ja anna asiakkaallesi vastaus kysymykseen, mistä hän tietää tehneensä oikean valinnan valitessaan juuri sinun yrityksesi. 

Tee pikatesti, joka vastaa kuinka tehokkaasti brändisi vaikuttaa asiakkaisiin.

Meillä on tarinankerronnan taito ja näkemystä, kuinka brändiä tuodaan esille ota meihin yhteyttä!

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.