On vaikea olla törmäämättä nykyisessä maailmassa kahteen sanaan: merkityksellisyys ja vastuullisuus. Tutkimusten mukaan ihmiset arvostavat toki edelleen rahallista korvausta työstään, mutta sen rinnalle on tullut yhtä vahvasti merkityksellisyys. Siinä, mihin käytät kahdeksan tuntia päivässä, tulisi olla joku järki. Työn pitää kuitenkin kolahtaa järjen ohella myös tunnetasolla.
Vastuullisuus synnyttää merkityksellisyyttä. Kiitos Greta Thunbergin, koko maailma puhuu nyt ympäristövastuusta. Nuoren ruotsalaisteinin viesti oli niin vahva, että koko maailma kuunteli. Kysymys kuuluukin, mikä teki viestistä niin vahvan? Vastaus on yksinkertaisuudessaan: tulevaisuus.
Vapaaehtoistyö ja vastuullisuus
Jokainen rakentaa oman merkityksellisen elämänsä monista eri rakennuspalikoista. Olen ollut nuorkauppakamarilainen koko työurani ajan. Sain toimia järjestön kansallisena puheenjohtajana vuonna 2017. Ajankäytöllisesti harrastukseni vei tuona vuonna 46 viikonloppua ja seitsemän kokonaista viikkoa ulkomailla. Se voi tuntua valtavalta määrältä, mutta minulle se oli yksi vuosi ja sain toteuttaa unelmani. Tuona vuonna Suomessa nuorkauppakamarit toteuttivat yli 1 500 yhteiskunnallista projektia tuhansien vapaaehtoisten voimin. Olin ylpeä kokonaisuudesta, ja se sai tossuni nousemaan joka aamu kukonlaulun aikaan, jotta ehdin tehdä työni ja toimia puheenjohtajana.
Jälkikäteen ajateltuna tuo elämäni kiireisin vuosi oli myös yksi parhaista vuosistani työelämässä. Aika oli niin tiukalla, että kaikki tekeminen oli järkevää. Rönsyt jäivät pois. Vuonna 2018 Taloustutkimus teki tutkimuksen vapaaehtoistyön tekemisestä Suomessa. Tuloksena oli, että noin 70 prosenttia ihmisistä kokeilisi vapaaehtoistyön tekemistä työaikana, jos työnantaja antaisi toimia näin. 96 prosenttia naisopiskelijoista kokeilisi vapaaehtoistyötä osana opiskeluitaan. Luvut ovat suuria, ja se kertoo jo ilmiöstä, johon kannattaa tarttua.
Noin 90 prosenttia sparrauksiin osallistuvista miettii ääneen, miksi näitä asioita ei ole aiemmin mietitty ja kirjattu ylös.
Olen saanut sparrata yrityksiä heidän vastuullisuusviestinnästään, joka tekee merkityksellisyyden näkyväksi. Lähdemme aina etsimään vastauksia kolmeen osa-alueeseen. Mitä meille tarkoittaa sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristöön liittyvä vastuu? Kun yritys viestii näistä kolmesta asiasta, on viestinnän perusta jo erinomaisessa kunnossa. Noin 90 prosenttia sparrauksiin osallistuvista miettii ääneen, miksi näitä asioita ei ole aiemmin mietitty ja kirjattu ylös.
Yksikään yritys ei voi enää toimia bisneksessä olematta vastuullinen. Aito vastuullisuus on liiketoiminnan ehto.