Me

7 syytä, miksi Kumppania laskee hiilijalanjälkensä

”Kumppania rakentaa intohimolla hyvinvoivaa huomista ja terveempää tulevaisuutta. Tunnistamme ja tunnustamme vastuullisuutemme kestävää kehitystä tukevista valinnoista sekä yritystoiminnassa että työnantajana. Kumppania on aidosti hyvien puolella”, kuuluu viime vuonna julkaistu vastuullisuuslupauksemme. Lupaus on sanoja, lunastaminen vaatii toimintaa. Ympäristön kannalta on tärkeää, että myös oman toimintamme hiilijalanjälki pienenee.

Vaikuttavien muutosten tekeminen on mahdollista vasta, kun nykytila tunnetaan kattavasti. Siksi olemme viime kuukausina selvittäneet, mikä on yritystoimintamme hiilijalanjälki vuodelta 2019. Nämä seitsemän oivallusta tahdomme jakaa:

1. Vastuu ympäristöstä koskee kaikkia.

Yhä useampi organisaatio etsii tapoja löytää ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja ja vähentää hankintojen haittavaikutuksia. Osa asiakkaistamme edellyttää jo nyt konkreettisia toimenpiteitä asian hyväksi. Meille maailma on täynnä mahdollisuuksia ja edelläkävijät poimivat parhaat päältä.

2. Päästövähennykset tuovat taloudellista hyötyä eli säästöä kuluissa.

Energia, liikkuminen ja tarpeeton materia maksavat. Niiden järkevä optimointi vapauttaa pelivaraa muualle. On silmiä avaavaa tutustua omaan kulutukseen ja arvioida sen tarpeellisuutta.

3. Ympäristön huomioiminen lisää henkilöstön kokemusta työn merkityksellisyydestä.

Merkityksellisyys on ykkönen etenkin nuorille sukupolville. Osallistuin hiljattain tilaisuuteen, jossa Sitran Tatu Leinonen ennusti merkityksellisyyspuheen korostuvan lähitulevaisuudessa: Pohdimme yhä enemmän sitä, mikä työ on tekemisen arvoista ja mihin työllä pyrimme. Toivottavasti johonkin muuhun kuin materiaalisen kulutuksen maksimointiin.

4. Uusia markkinarakoja näkyvissä!

Hiilijalanjäljen laskenta on tuonut uusia näkökulmia myös tuotekehitykseen. Oikeilla asetuksilla kiikariin on osunut asioita, jotka voisi tehdä paremmin viestintää ja hyvinvointia lisäämällä.

5. Koronan tuoma muutos on mahdollisuus.

Jokaisen yrityksen ennusteet ovat tänä vuonna pyörineet jonkin sortin viruslingossa. Kun toimintaa on pakko muuttaa rajusti, kannattaa samalla tehdä kestävää tulevaisuutta tukevia ratkaisuja.

6. Tunnettu hiilijalanjälki antaa lisätehoa vastuullisuusviestintään.

Voimme keskittyä asioihin, joilla on eniten merkitystä, ja kannustaa muita samaan. Kun hiilijalanjälki on selvillä, on luontevaa keskittyä kädenjälkeen.

7. Hiilijalanjälki tutuksi – se ei ole raskasta tai vaikeaa.

Kuten mikä tahansa prosessi, hiilijalanjäljen laskeminen ja pienentäminen kannattaa pilkkoa pieniin, konkreettisiin toimenpiteisiin. Me onnistuimme poimimalla joka viikolle pari–kolme selvitettävää lukua, jolloin kaikki data oli kasattu kahdessa kuukaudessa.

Hyödynnämme laskennassa Keskuskauppakamarin Ilmastositoumuksen laskentatyökalua ja -ohjeita. Niiden avulla palveluita tuottava asiantuntijaorganisaatiomme on selvinnyt prosessista ilman ulkopuolista konsulttia. Luonnollisesti joitakin tietoja joutuu kaivamaan syvemmältä kuin toisia eivätkä ihan kaikki prosessit ole tikissä vielä tässä vaiheessa. Tärkein oivallus meille on ollut, ettei tarvitsekaan.

Kumppanian hiilijalanjälki vuodelta 2019 alkaa piirtyä näkyviin. Noin puolet siitä koostuu henkilöstön töihin matkustamisesta, reilu kolmasosa liikematkustuksesta ja loput ostamastamme energiasta ja palveluista. Seuraava etappimme on laatia Kumppanian tiekartta hiilineutraaliin tulevaisuuteen. Siitä kuulette lisää vielä tänä vuonna.

Tarttuiko into? Jaamme mielellämme kokemuksia ja autamme alkuun.

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.