Ajantasaista ja luotettavaa terveysviestintää
Valtaosa suomalaisista on joskus päätynyt etsimään terveyttä koskevaa tietoa internetistä. Tiedonhaku osoittaa, että ihmiset ovat kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan. Omaehtoisessa tiedonhaussa on myös huonot puolensa – etenkin, jos päätyy huomaamattaan vanhentuneen tai väärän tiedon lähteille. Internetiin tallennettu terveyttä koskeva tieto on helposti suuren …
6 vinkkiä hyvinvointialueiden ja kuntien viestintäyhteistyöhön
Mistä lähteä liikkeelle hyvinvointialueiden ja kuntien viestintäyhteistyössä? Tässä muutama ajatus alkuun: 1. Kerätkää yhteen hyvinvointialueen ja kuntien viestinnän tekijät ja muodostakaa kuva nykytilan kanavista sekä keinoista. Yhteisen toimintamallin kuvaaminen ja käytännöistä sopiminen on oivallinen keino tehostaa viestinnän tehoa – tilaa Kumppaniasta fasilitaattori …
Kuntien ja hyvinvointialueiden viestintäyhteistyöstä voimaa
Olemme eläneet hyvinvointialueilla lähes puoli vuotta. Alku näyttää sujuneen kohtuullisen hyvin, eikä muutos ole vaikuttanut asiakkaalle palveluiden osalta välttämättä mitenkään. Yhteistyö kuntien ja hyvinvointialueiden välillä on äärimmäisen tärkeää, jotta voidaan varmistaa riittävä tiedonkulku palveluista ja niiden saatavuudesta sekä innostaa edistämään hyvinvointia, jotta …
Hyvä terveysviestintä innostaa toimimaan
Vaikuttavan terveysviestinnän lähtökohtina ovat luotettavuus, ymmärrettävyys ja positiivinen näkökulma. Uhkakuvien sijaan kannattaa valaa uskoa muutokseen samaistuttavilla kokemustarinoilla, jotka innostavat ihmisiä toimimaan terveytensä eteen. Terveysviestintä on oma taitolajinsa – pelkän luotettavan tiedon jakaminen ei riitä. On saatava aikaan vaikutuksia ja herätettävä kohderyhmän mielenkiinto …
Visuaalinen terveysviestintä houkuttelee sisältöjen äärelle
Terveysviestintä on parhaimmillaan mielenkiintoista ja innostavaa. Visuaalinen terveysviestintä kiteyttää oleellisen sisällön helposti ymmärrettävään ja houkuttelevaan muotoon. Hyvä terveysviestintä on selkokielistä, saavutettavaa ja helppolukuista. Lisäksi viestinnän pitää pohjautua faktoihin, kun aiheena on ihmisten terveys ja hyvinvointi. Graafinen suunnittelu on tärkeä osa terveysviestintää, ja …
Terveysviestintä on tärkeä osa kuntaviestintää
Vaikka sosiaali- ja terveysalan palvelut siirtyivät soteuudistuksessa kunnilta hyvinvointialueille, kunnilla on edelleen keskeinen rooli ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden tukemisessa. Viestintä on avain kuntalaisten hyvinvoinnin lisäämiseen. Elinvoimaisen kunnan perusedellytyksenä ovat hyvinvoivat kuntalaiset. Vaikka kunnat eivät enää järjestä perinteisiä sotepalveluita, niiden vastuulla on edelleen …
Sisällöntuotanto on taitolaji, ja terveyssisältö punnitsee taidot
Kuten aiemmassa terveysviestintää laajemmin käsittelevässä blogikirjoituksessamme totesimme: terveys on asia, joka koskettaa meistä jokaista, ja sen vuoksi siitä on viestittävä huolella – poikkeuksetta. Parhaimmillaan hyvä terveysviestintä edistää hyvinvointia, auttaa pysymään terveenä ja/tai ohjaa sairauksien hoidossa. Ymmärryksen ja tiedon lisääminen tapahtuu terveyssisältö kerrallaan. …
Hyvinvointialueet aloittavat – miten onnistuu viestintä?
Viime vuodet ovat osoittaneet, että kriisiviestinnästä on tullut osa organisaatioiden arkipäivää. Korona, Ukrainan sota, energiakriisi ja muut mullistukset ovat aikaansaaneet vaikutuksia, joista jokainen toimija on joutunut kriisiviestimään asiakkailleen, henkilöstölleen, alihankkijoilleen ja muille sidosryhmilleen. Kriisiviestinnän konkreettinen tekeminen on onneksi hälventänyt sen ympärillä ehkä …
Laadukas terveysviestintä edistää yhteistä hyvää
Taitava viestintä on hämähäkinverkon kaltainen kudelma. Keskellä on tutkittuun tietoon perustuva luotettava viesti. Säteiden tavoin joka suuntaan haarautuvat tukilangat kuvaavat viestinnän moninaisia kanavia, joiden kautta viesti välittyy. Hyvän viestinnän myötä verkko laajenee, ja kerää pinnalleen tietoviidakossa harhailevia tiedonhakijoita. Viestin merkitys vahvistuu ja …
- 1
- 2