Oma media ja visuaalisuus – näihin kannattaa satsata nyt
26.10.2018Sosiaalisten verkostojen ansiosta jokainen ihminen ja jokainen organisaatio on nyt oma media. Kaikki yritykset taistelevat huomiosta. Parhaiten huomion saavuttaa, kun sisältö on mielenkiintoista.
Sosiaalinen media on tehnyt yritysten toiminnasta läpinäkyvämpää. Reaaliaikaiset somekanavat, kuten esimerkiksi Instagram Live, Facebook Live tai Snapchat, tarjoavat verkostoineen monipuoliset työkalut viestintään, vuorovaikutukseen tai vaikka tapahtumien striimaukseen. Eikä siihen tarvita kuin älypuhelin ja hiukan luovuutta. Ehkä hiukan uskallustakin, ainakin ensimmäisella kerralla.
Tärkeintä on olla uskollinen itselleen.
Se, millä tavalla jokaisen yrityksen tulisi olla media, on yrityksen valittavissa. Tärkeintä on olla uskollinen itselleen. Yritysten on ymmärrettävä, missä ja miten he tavoittavat juuri omat asiakkaansa parhaiten. Ei kannata lähteä vauhdikkaasti panostamaan maksulliseen näkyvyyteen, vaan ymmärtää ensin perusasiat digitaalisista kanavista.
Visuaalinen viesti sopii kaikille – erityisesti milleniaaleille ja z-sukupolvelle
Oman median sanallinen viestintä on oma lajityyppinsä. Infoähkyn aikakautena suuren yleisön ja meidän jokaisen keskittyminen yhteen asiaan on haastavaa. Erityisesti tiedonnälkäiset milleniaalit ja 2000-luvulla syntynyt z-sukupolvi janoavat elämyksiä ja nopeasti silmäiltävää informaatiota. He ovat visuaalisten sosiaalisten verkostojen arkikäyttäjiä – Pinterest, Snapchat ja Instagram ovat heidän kännykkänsä vakiosovelluksia. Tehokas keino heidän tavoittamiseensa on visuaalinen viestintä.
Asiakkaiden ja työntekijöiden kautta kaikki yritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa.
Sanallisen viestinnän rinnalla kannattaa käyttää muun muassa infograafeja, kuvituksia, visuaalista tarinankerrontaa ja graafista fasilitointia – videoita ja animaatioita unohtamatta. Näitä arvostavat myös tyylikkäästi harmaantuneet Baby Boomersit ja pikkuhiljaa aikuistunut x-sukupolvi.
Media haltuun uusien kanavien avulla
Nappaa viikostasi aikaa ja tutustu vaikka vauhdilla kasvaviin Snapchatiin, Instagramiin ja Pinterestiin, jos Facebook, Twitter ja LinkedIn ovat jo hanskassa. Uusia kanavia syntyy ja olemassa oleviin kehitetään uudenlaisia palveluita. Asiakkaiden ja työntekijöiden kautta kaikki yritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa, omasta halustaan tai ei.
Ihan senkin takia on suositeltavaa nostaa yrityksen oma media tärkeään rooliin.
Kuva: Shutterstock
Kehitämme yritysten näkyvyyttä ja koulutamme oman median hallintaan. Kysy lisää.