Valmennukset ja koulutukset

Viestintä on polttoainetta – näin käynnistyy muutos

Viestinnän ja vuorovaikutuksen kuntoon saattaminen aloitetaan siitä, että nostetaan kissa pöydälle. Mikä siinä tökkii, turhauttaa tai repii? Keskustellaan siitä. Yritetään olla kivoja ja ystävällisiä eikä moitita ketään. Tavoitteena on selvittää, mikä kissassa ärsyttää ja ketä se ärsyttää. Kissan muuttaminen on vaikeaa. Olosuhteiden muuttaminen on paljon helpompaa, vaikka vaikeaa sekin on. Olosuhteita muutettaessa usein muuttuu myös jotain sellaista, mitä ei haluttaisi muuttaa. Tarvitaan siis lisää keskustelua. Tästähän me jo puhuttiin viime kerralla. Vaikka aihe on sama, niin näkökulma on eri. Mitä kissassa arvostamme? Mikä siinä on hyvää, tärkeää tai rakasta?

Viestintä on sitä, että tietää, miten ihminen toimii. Viestintä on polttoainetta, jolla ihmiset saadaan innostumaan, motivoitumaan ja ryhtymään. Ryhtymään mihin? Taas tarvitaan lisää keskustelua. Mihin tässä nyt tähdätään? Mitä ovat mahdollisuudet? Entä uhat? Kuka ryhtyy, mihin, millä budjetilla ja aikataululla?

Taidokas viestijä ottaa huomioon erilaiset persoonallisuudet ja elämäntilanteet. Toisen mieltä askarruttaa palkkatilin tulevaisuus ja toista merkityksellinen elämä. Moni kysyy itseltään, mihin tämä kaikki johtaa omalta kohdaltani.

Kenen tarpeet ensin?

Hyvä viestintä vastaa tarpeisiin. Kun on kyse elannosta, ruoasta ja katosta pään päällä, viestintä joko lisää tai vähentää turvallisuuden tunnetta. Ilman turvallisuuden tunnetta ei ole yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhteenkuuluvuus on sitä, että halutaan ratkoa yhteisiä asioita yhdessä. Yhteenkuuluvuuden tunne on edellytys arvostuksen tunteelle, jota ilman ihminen ei saavuta parasta potentiaalia itsestään. Se, jolla on koti ja siellä kaapissa riittävästi ruokaa, miettii, että onko tämä nyt sitä, mihin haluan elämäni käyttää. Merkityksellisyys – siitä täytyy puhua. Eli esimerkiksi keskustellaan siitä, miksi emme vaan tappaneet sitä kissaa.

Kymmenen vuoden kuluttua maailma on hyvin erilainen kuin nyt. Kaikki muutos törmää koko joukkoon epäröintiä ja vastustusta. Vastustus on aina merkki kommunikaation riittämättömyydestä. Jokin tarpeiden tasoista on jäänyt käsittelemättä. Tyypillisesti se tarkoittaa, että ihmisiä ei ole kuultu tai ainakaan ymmärretty.

Toimiiko teidän yrityksessänne vuorovaikutus? Kysy meiltä apua, aloitetaan vaikka tunnistamalla, miksi juttu ei kulje ja miten se saataisiin kulkemaan.

Kuva: Dreamstime

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.