Meillä Kumppaniassa syksy on alkanut liikkuen – mieluiten kovempaa ja pidemmälle kuin työkaveri. Kumppanian oma kilometrikisa avattiin valtakunnallisella Pyöräilyviikolla elokuun lopussa, ja vakavasti otettava kilpailuasetelma on voimissaan marraskuun loppuun saakka. Kaikki pyöräillen, kävellen ja juosten kerätyt kilometrit lasketaan, eikä kovimmilta hifistelijöiltä jää yksikään koiraa pissattaessa kuljettu satametrinen raportoimatta. Samalla hyvinvointi ja yhteisöllisyys kiittävät.
Kilometrikisa on yksi käytännön esimerkki kokeiluista, joiden avulla pyrimme tekemään liikkumisesta kestävämpää ja vähentämään siitä aiheutuvia päästöjä. Asia on kaikkea muuta kuin merkityksetön, sillä ylivoimaisesti suurin osa Kumppanian hiilijalanjäljestä koostuu työmatkoista ja henkilöstön töihin matkustamisesta. Voit tutustua hiilijalanjälkeemme tarkemmin esimerkiksi vuoden 2020 laskentaa käsittelevässä kirjoituksessa.
Luksusmatkoja ja toimivaa monipaikkaisuutta
Lihasvoiman ja julkisen liikenteen käyttöön on suunniteltu muitakin kannusteita kuin kilometrikisa – ykkösluokan junalipuista polkupyöräetuun. Prosessiamme on osaltaan helpottanut etätapaamisten ja -neuvottelujen lisääntyminen ja arkipäiväistyminen. Nyt tuntuu melkein kummalliselta ajatukselta matkustaa tunnin palaveria varten puoli päivää, oli kulkuväline mikä tahansa.
Osana koronan jälkeistä uutta normaalia jokainen kumppanialainen on lisäksi päässyt itse määrittelemään, tahtooko jatkossa panostaa työergonomiaan ja -fasiliteetteihin toimistolla, kotona vai joustavasti tilanteen mukaan. Yksi malli ei luonnollisesti sovi kaikille, mutta eri malleista on tärkeää tehdä keskenään mahdollisimman tasavertaiset. Silloin työn imu ja hyvinvointikin ovat paremmalla tasolla.
Yksi malli ei sovi kaikille, mutta eri malleista on tärkeää tehdä keskenään mahdollisimman tasavertaiset.
Vastuullisuusviestinnän merkitys korostuu
Uudesta työelämästä, monipaikkaisuudesta ja epävirallisten kohtaamisten tärkeydestä uutisoidaan ja keskustellaan lähes päivittäin. Vastuullisuudelle sama tapahtui jo vähän aiemmin. Nyt kaikki vakavasti otettavat organisaatiot kertovat olevansa vastuullisia – jopa siinä määrin, että adjektiivi uhkaa kadottaa merkityksensä. Tarkoituksenmukaisen vastuullisuusviestinnän tärkeys korostuu, kun sanat huutavat tuekseen konkretiaa ja käytännön tekoja.
Vastuullisuus on valinta, joka tehdään joka päivä uudelleen. Onnistuakseen se vaatii avoimuutta ja rehellisyyttä kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla sekä laaja-alaista kokonaisuuksien hahmottamista. Liikkumisen päästöjen vähentäminen on meille osa ympäristövastuuta, mutta samalla se on henkilöstöjohtamista ja panostus ihmisten hyvinvointiin. Vähentyneiden ajokilometrien korvaamisesta taas säästyy rahaa johonkin tärkeämpään.
Samanlainen kaava toistuu monissa muissakin asioissa, jolloin kaikki kolme vastuullisuuden osa-aluetta (sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu) ovat yhtä aikaa läsnä. Uudella tai säästyneellä energialla voimme luoda asiakkaillemme merkityksellisiä, vastuullisia ratkaisuja sekä hypätä työpäivän jälkeen pyörän selkään. Hyvä kiertää.
Vastuullisuuden osa-alueista on tarjolla runsaasti koulutusta ja valmennusta eri tarpeisiin. Vaihdamme mieluusti ajatuksia ja autamme alkuun. Kilometrikisa etenee syksyn mittaan Kumppanian Instagram-tilillä.